Bądź na bieżąco!

Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 roku w Krakowie. Jest polskim kierowcą rajdowym i wyścigowym oraz pierwszym Polakiem, który startował w najbardziej elitarnej serii wyścigowej jaką jest Formuła 1. Swoją karierę rozpoczynał na torach kartingowych. Początkowo trenował w Polsce (w Krakowie i Kielcach) by następnie wyjechać do Włoch. Po zdobyciu czwartego miejsca w Mistrzostwach Świata i Mistrzostwach Europy zakończył starty w kartingu w wieku 16 lat. W 2001 roku Kubica związał się z marką Renault. Początkowo startował w serii Formuła 2000 objęty programem Rozwoju Kierowców Renault. W 2003 roku rozpoczął starty w Formule 3. Tam z powodzeniem występował do końca 2004 roku, rywalizując między innymi z Lewisem Hamiltonem. 2005 rok w wyścigowej karierze Kubicy upłynął pod znakiem World Series by Renault, w którym to serialu zapewnił sobie tytuł wicemistrza serii, natomiast swojemu baskijskiemu zespołowi Epsilon Euskadi tytuł mistrzowski konstruktorów. Początkiem kariery Kubicy w Formule 1 był rok 2006. W grudniu 2005 podpisał kontrakt z niemiecką stajnią BMW Sauber zostając jej trzecim kierowcą. Po rozpoczęciu sezonu startował jedynie w piątkowych sesjach treningowych. W pełnym wyścigu zadebiutował 6 sierpnia 2006 roku zastępując w bolidzie BMW Jacques’a Villeneuve’a, który to uległ wypadkowi na poprzednim Grand Prix. Na torze Hungaroring Kubica zakończył zawody na 7. pozycji. Po wyścigu został zdyskwalifikowany za zbyt lekki bolid. Kilka dni później ogłoszono, że Villeneuve rozwiązał kontrakt z niemieckim zespołem, a jego obowiązki do zakończenia sezonu pełnić będzie Robert Kubica. Testerem ekipy z Hinwil został Sebastian Vettel. 10 września podczas Grand Prix Włoch na torze Monza po raz pierwszy w historii Polak stanął na podium zawodów Formuły 1. Kubica dojechał na trzeciej pozycji. Sezon 2006 kończył na 16 pozycji w klasyfikacji generalnej kierowców otrzymując kontrakt na sezon 2007, jako zespołowy partner Nick’a Heidfelda. Początek sezonu 2007 przynosił głównie rozczarowania – słaba taktyka zespołu oraz tarcia z zespołowym kolegą irytowały Kubicę. 10 czerwca 2007 podczas Grand Prix Kanady uległ poważnie wyglądającemu wypadkowi. Przy prędkości około 230 km/h roztrzaskał swój bolid o bandę pomiędzy zakrętem 10 i 11. W Grand Prix USA zastąpił go Sebastian Vettel (zaliczając swój debiut w F1), a Kubica z szokującego wypadku wyszedł praktycznie bez szwanku (lekki wstrząs mózgu i skręcona kostka) i został dopuszczony do kolejnego startu we Francji. Konsekwentnie zbierane punkty pozwoliły Kubicy zająć 6 miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu 2007. Sezon 2008 ponownie rozpoczął w barwach BMW Sauber. W kwalifikacjach do GP Australii zajął 2 pozycję, a wyścigu nie ukończył po stłuczce z Nakajimą. Kolejną rundę jaką było Grand Prix Malezji ukończył na drugim miejscu. GP Bahrajnu na najniższym stopniu podium, w Hiszpanii i Turcji był czwarty, a do Monako dojechał jako drugi kierowca. 8 czerwca Kubica powrócił do Kanady, w której niemal rok wcześniej miał potworny wypadek. Wygrał cały wyścig, jako pierwszy kierowca z Europy Środkowo-Wschodniej, zostając tym samym liderem klasyfikacji kierowców. Reszta sezonu przebiegała gorzej – podium udało się zdobyć jeszcze w Walencjii i na Monzie oraz w Japonii. Ostatecznie Kubica zakończył sezon 2008 na czwartej pozycji indywidualnej klasyfikacji Mistrzostw Świata. Początek sezonu 2009 to pasmo porażek. Kubicy nie udało się ukończyć żadnego z wyścigów poza Europą w pierwszej dziesiątce. Powrót do Europy okazał się również nie być łatwy dla Roberta i zespołu. Finalnie końcem lipca BMW ogłosiło wycofanie się z Formuły 1 z końcem sezonu. W październiku Renault potwierdziło zakontraktowanie Kubicy na sezon 2010. Kubica zakończył sezon 2009 z najgorszym wynikiem w pełnej historii startów w F1 – 14. pozycja. Zespołowym kolegą Kubicy w Renault został Rosjanin Witalij Pietrow. Kubica swoje debiutanckie podium w zespole Renault, a dla siebie jubileuszowe, bo dziesiąte zdobył w Australii. Drugi raz na podium w sezonie 2010 stanął w Monako. Po raz pierwszy pełnego dystansu Kubicy nie udało się pokonać dopiero w lipcu na Silverstone, jednak do tego momentu w klasyfikacji generalnej zajmował pozycję w czołowej dziesiątce. Kolejne podium udało się zdobyć na legendarnym torze SPA w Belgii. Reszta sezonu przebiegała bez większych sukcesów, Kubica kończył 2010 rok na 8. pozycji w klasyfikacji generalnej wyprzedzając między innymi Michaela Schumachera. W przerwie od występów w królowej sportów motorowych Kubica oddawał się swojej innej pasji jaką były rajdy. 6 lutego 2011 roku (w zimowej przerwie w Formule 1) Kubica startował we włoskim rajdzie Ronde di Andora. Uległ w nim bardzo poważnemu wypadkowi, który jak się później okazało przerwał dobrze zapowiadającą się wyścigową karierę Polaka na zawsze. Pierwsze doniesienia medialne mówiły o tym, że życie kierowcy wisi na włosku. Na szczęście Kubica przeżył koszmarną kraksę i z wielomiejscowym złamaniem ręki nigdy nie powrócił za kierownicę samochodu wyścigowego. Kolejnym etapem w jego karierze stały się rajdy – seria ERC oraz WRC.

  • 10 Grudnia 2019
  • 264

Gokarty 24

Już wkrótce ruszamy!
Na Gokarty 24 znajdziesz i zarezerwujesz najlepsze tory kartingowe w Polsce.